DIY. Πως κάνω φωτογράφιση για e-shop;
Το ηλεκτρονικό εμπόριο καλπάζει. Πιθανότατα να έχετε μπει στη διαδικασία να φτιάξετε και εσείς ή να έχετε έτοιμο το δικό σας e-shop. Έχετε φτάσει λοιπόν στο κρίσιμο ερώτημα. Πως θα παρουσιάσω τα προϊόντα μου, πως κάνω φωτογράφιση για e-shop.
To e-shop είναι το νέο σας κατάστημα. Θα διαλέγατε ένα άσχημο προϊόν να το παρουσιάσετε στη βιτρίνα σας; Προφανώς όχι! Ο κανόνας λέει πως ένα ελκυστικό προϊόν θα πουλήσει. Ένα προϊόν λοιπόν θα πρέπει να δείχνει ποθητό για να καταλήξει στο καλάθι. Υπάρχουν σίγουρα e-shop που έχουν επενδύσει σοβαρά σε αυτό το κομμάτι και άλλα που πραγματικά αμφιβάλω αν έχουν πραγματοποιήσει κάποια πώληση.
Σαφώς όλα έχουν το κόστος τους και πιθανότατα προκειμένου να αποφύγετε αυτό το κόστος να έχετε αναρωτηθεί εν τέλει πως κάνω φωτογράφιση για το e-shop; Είναι εύκολη η διαδικασία; Τι εξοπλισμό χρειάζομαι, τι πρέπει να προσέξω και τι να αποφύγω; Σίγουρα μέσα από ένα άρθρο δεν θα γίνετε master, απαντώντας όμως στις παραπάνω ερωτήσεις, θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε μια κατεύθυνση… Ιδού:
πως κάνω φωτογράφιση για e-shop
Ο απαραίτητος εξοπλισμός
Μην μπερδεύετε την φωτογράφιση προϊόντων που προορίζονται για e-shop με τις φωτογραφίες που μπορεί να ανεβάζετε στο instagram. Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από άκρη σε άκρη. Για να μπορέσετε λοιπόν να πραγματοποιήσετε μια φωτογράφιση προϊόντων απαιτείται εξοπλισμός. Ο εξοπλισμός αυτό έχει επίπεδα και ανάλογα με τα επίπεδα εξοπλισμού (και εμπειρίας και γνώσεων)έχουμε και τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Θα χρειαστεί λοιπόν να επενδύσετε στον παρακάτω εξοπλισμό για να κάνετε μια καλή αρχή:

Φωτισμός
Το Α και το Ω στη φωτογραφία από όπου πήρε και το όνομά της είναι το φως. Ξεχάστε λοιπόν τα διάφορα λαμπάκια και το πρώτο που θα χρειαστεί να επενδύσετε είναι ο Φωτισμός. προκειμένου οι φωτογραφίες σας να έχουν συγκεκριμένη εμφάνιση και όχι τυχαία. Εδώ λοιπόν έχουμε τρεις κατηγορίες φωτισμού με μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές αλλά και στην απόδοση και στο τελικό αποτέλεσμα.
- Light Box (~150€)
- Συνεχόμενο φωτισμό (~900€ +) ανά σετ
- Φωτισμό studio flash (1500€ ~ €€€) ανά σετ
Το Light Box είναι ένα υφασμάτινο συνήθως κουτί που στις περισσότερες περιπτώσεις έχει ενσωματωμένο φωτισμό, βάζεις το προϊόν μέσα και το φωτογραφίζεις. Είναι ότι πιο ερασιτεχνικό μπορεί να κάνει κάποιος μιας και τα αποτελέσματα της φωτογράφισης είναι μάλλον κάτω του μετρίου.
Το σετ Συνεχόμενου φωτισμού αποτελείται από φωτιστικά σώματα LED ή φθορίου και τα τρίποδα τους. Δίνει ένα μέσο αποτέλεσμα, ικανοποιητικό για τους περισσότερους και είναι ιδανική λύση για άτομα με μικρή – μέτρια εμπειρία.
Το σετ των Studio Flash θα δώσει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα μόνο όμως γι’ αυτούς που έχουν αντίληψη του φωτισμού και αρκετή εμπειρία. Πρόσθετα τα studio flash για να χρησιμοποιηθούν σωστά θα πρέπει να συνοδεύονται με τις μετρήσεις ενός αξιόπιστου φωτομέτρου.
Ένα μέρος ολόκληρου του setup του φωτισμού είναι το background που θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε και μάλλον εδώ θα πρέπει να καταλήξετε σε κάτι συγκεκριμένο που θα πρέπει να εμφανίζετε σε όλα τα προϊόντα του e-shop σας. (πχ. λευκό ματ)
δυσκολια χρησησ | κοστοσ | αποτελεσμα | modifiers | |
---|---|---|---|---|
Light Box | εύκολο | € | φτωχό | όχι |
Συνεχόμενος φωτισμός | μέτρια | €€ | μέτριο | ναι |
Studio Flash | υψηλή | €€€ | επαγγελματικό | ναι |
Μπορώ να κάνω φωτογράφιση με επιτραπέζιο φωτιστικό;
Δεν το απαγορεύει κανείς! Μπορείτε να φωτογραφίσετε με οποιοδήποτε φως. Μπορείτε να φωτογραφίσετε με λάμπες πυρακτώσεως, με led ή με φυσικό φωτισμό από το παράθυρο. Το θέμα είναι πως δεν θα πετύχετε ομοιόμορφα αποτελέσματα, θα έχετε προβλήματα στην ισορροπία λευκού και φυσικά πρόβλημα με την απόδοση των χρωμάτων. Ο ανεξέλεγκτος ή ακατάλληλος φωτισμός εμφανίζει διάφορα προβλήματα όπως κοντράστ, σκιάσεις και γυαλάδες, ανεπιθύμητες αντανακλάσεις κλπ που δεν αρμόζουν στην παρουσίαση των προϊόντων σας.
Εάν λοιπόν οι φωτογραφίες που έχετε παραλάβει σας φαίνονται άτονες και με διαφορετικό χρωματισμό πιθανότατα ο εξοπλισμός φωτισμού του φωτογράφου σας είναι ερασιτεχνικός ή και ακατάλληλος.

Δείτε στη σελίδα μας δείγματα φωτογράφισης προϊόντων και διαφημιστικής φωτογραφίας σε studio
Φωτογραφική μηχανή και τρίποδο
Αφού εξασφαλίσετε πως θα έχετε τον σωστό φωτισμό στις φωτογραφίες σας, με κάποιον τρόπο θα πρέπει να κάνετε τις λήψεις… Αν και πολλοί (ίσως λόγω άγνοιας) πιστεύουν πως η φωτογραφική μηχανή είναι το πρώτο που θα πρέπει να αγοράσουν, προσωπικά το κατατάσσω δεύτερο μετά τον φωτισμό ή τουλάχιστον ταυτόχρονα.
Φωτογραφικές μηχανές κυκλοφορούν άπειρες στο εμπόριο. Σίγουρα οι αυτόματες με ενσωματωμένους φακούς είναι μια επιλογή που πολύ σύντομα θα τη μετανιώσετε. Για να κάνετε μια φωτογράφιση προϊόντων για e-shop θα χρειαστείτε κάτι περισσότερο από ένα entry level μοντέλο. Υπάρχουν αρκετές επιλογές για να ξεκινήσετε με κόστος του σώματος της μηχανής 800€~1500€
Το τρίποδο είναι επίσης ένα απαραίτητο αξεσουάρ ώστε να πετύχετε καθαρές εικόνες και με συγκεκριμένες γωνίες λήψης. Εδώ θα πρέπει πάλι να αποφύγετε τις φθηνότερες επιλογές μιας και τα ελαφρά τρίποδο τείνουν να χάνουν τη σταθερότητά τους. Μια επιλογή 100€~150€ πιθανότατα να σας καλύψει.
Μπορώ να κάνω την φωτογράφιση με κινητό;
Αν και τα τηλέφωνα τα τελευταία χρόνια έχουν ανέβει αρκετά στις φωτογραφικές επιδόσεις, δεν έχουν γίνει ακόμα φωτογραφικές μηχανές. Είναι πρακτικά και εύκολα στη καθημερινή χρήση, αλλά οι κατασκευαστικοί του περιορισμοί τα καθιστούν μάλλον ακατάλληλα. Η αλήθεια βέβαια είναι πως δεν έχουμε επιχειρήσει ποτέ να παραδώσουμε φωτογράφιση προϊόντων τραβηγμένη με κινητό…
fallen in love?
hasselblad
Όχι, δεν είναι μια συνηθισμένη μηχανή. Είναι μια φωτογραφική μηχανή επιδόσεων και κρυφός πόθος. Εάν όμως θέλετε να μάθετε γιατί κοστίζει όσο δύο-τρία αυτοκίνητα δείτε περισσότερα εδώ H6D


O παραπάνω εξοπλισμός αφορά την διαδικασία των λήψεων. Στη συνέχεια τα επόμενα στάδια εξοπλισμού αφορούν την διαδικασία παραγωγής έτσι ώστε οι φωτογραφίες σας που θα ανεβάσετε στο e-shop να είναι αποδεκτές τουλάχιστον.


Ηλεκτρονικός Υπολογιστής
Φυσικά ένας υπολογιστής θα σας είναι απαραίτητος ειδικά στην περίπτωση που διατηρείτε e-shop. Είναι όμως αυτός κατάλληλος για τις φωτογραφίες σας;
Επιδόσεις Υπολογιστή. Εάν δεν έχετε σκοπό να κάνετε περίεργα edit στις φωτογραφίες και σας αρκεί ένα resize / crop για να προσαρμόζονται οι φωτογραφίες στο site σας θα σας είναι αρκετή μια οικονομική επιλογή και ίσως ένα οικονομικό laptop μέχρι 1000€ να είναι μέσα στις επιλογές σας. Εάν έχετε σκοπό να επεξεργαστείτε τις φωτογραφίες σε κάποιο πρόγραμμα εικόνας θα είναι καλά να δείτε κάτι πιο δυνατό. Τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας είναι αρκετά “βαριά” και έχουν απαιτήσεις σε μνήμη και επεξεργαστή. Ένας αδύναμος υπολογιστής θα σας ταλαιπωρήσει πολύ.
Οθόνη. Ξεχωριστό κομμάτι στην αγορά του υπολογιστή σας είναι η οθόνη. Εδώ ξεχνάμε τις gaming οθόνες με τον χαμηλό ρυθμό απόκρισης, τα μεγάλα contrast και την υψηλή φωτεινότητα. Εδώ θα χρειαστείτε μια οθόνη με κάλυψη 100% sRGB και συνέπεια χρωμάτων Δέλτα E<3. Θα πρέπει να είστε σίγουροι για το τι βλέπουν οι χρήστες και όχι πως φαίνεται σε εσάς. Οι οθόνες αυτών των προδιαγραφών ξεκινάνε από 450€.
Backup. Τις πολύτιμες φωτογραφίες σας θα πρέπει να τις αρχειοθετείτε ξεχωριστά. Και τα πλήρη αρχεία σας και τα τροποποιημένα για το e-shop σας. Μπορείτε να καταφύγετε σε μια επιλογή σκληρού δίσκου γι’ αυτή τη χρήση ή ακόμα καλύτερα σε κάποια υπηρεσία cloud ώστε να έχετε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή.
Οι οθόνες που δεν έχουν πλήρη κάλυψη sRGB δεν θα μπορούν να αποδώσουν σωστά τις άκρες του γραφήματος. Οι περιοχές των προϊόντων με πράσινο, κόκκινο ή μπλε (τα βασικά χρώματα) δεν θα αποδίδονται σωστά.


Σύστημα Διαχείρισης Χρώματος
Εν τέλει οι φωτογραφίες που θα βγάλετε ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα; Είναι ακριβώς ή είναι περίπου αυτό που έχετε να πουλήσετε; Τα λευκά είναι σίγουρα λευκά; Μήπως κιτρινίζουν λιγάκι, μήπως είναι λίγο μπλε; Τα χρώματα σας φαίνονται ή όντως είναι σωστά;
Εδώ την απάντηση μπορεί να την δώσει το color management system. Είναι ένα σύστημα που δυστυχώς αρκετοί φωτογράφοι με επαγγελματικό ΑΦΜ δεν γνωρίζουν. Για τα studio όμως που ασχολούνται με την φωτογράφιση προϊόντων είναι μονόδρομος. Δεν εννοείται να φωτογραφίζετε προϊόντα χωρίς ακρίβεια. Θα πρέπει η γραφιστική δουλειά τις ετικέτας να είναι ακριβής και όχι περίπου, άλλωστε θίγει το brand το δικό σας. Θα πρέπει το χρώμα του προϊόντος να είναι ακριβώς και όχι περίπου. Φέρτε στο μυαλό σας ένα μπουκάλι κρασί που τόσο κόπο έκανε ο παραγωγός για να του δώσει το ξεχωριστό του βαθύ κεχριμπαρένιο χρώμα να φαίνεται κάπως πράσινο. Σκεφτείτε τον πελάτη που θα αγόραζε και θα επέστρεφε δίκαια ένα θαλασσί πουκάμισο που τελικά ήταν πιο πράσινο από αυτό της εικόνας.
Αφού δεν το γνωρίζουν οι περισσότεροι πρέπει να το γνωρίζω εγώ;
Ναι και εξαρτάται από το πόσο σοβαρά βλέπετε τη δουλειά σας και το e-shop σας και τους πελάτες σας.
Που εφαρμόζεται το color management?
Η διαχείριση χρώματος εφαρμόζεται σε δύο στάδια. Το στάδιο της λήψης της φωτογραφίας είναι το αρχικό. Το επόμενο στάδιο είναι το στάδιο της επεξεργασίας και όταν γίνεται export για την χρήση στο site σας.

Πως κάνω φωτογράφιση για e-shop;
εμπειρία και αντίληψη
Την εμπειρία δεν θα την αγοράσεις, θα την αποκτήσεις. Από την πρώτη φωτογραφία που θα πεις “Α! τι ωραία φωτογραφία” μέχρι την φωτογραφία που πρέπει θα περάσουν πολλά στάδια. Η εμπειρία δεν είναι θέμα εξοπλισμού, είναι όμως πιο πολύτιμη. Αντίστοιχα πολύτιμη είναι η αντίληψη. Να καταλαβαίνεις βλέποντας μια επιφάνεια πως πρέπει να φωτιστεί. Πως θα αποφύγεις ανεπιθύμητες αντανακλάσεις. Πως θα αναδείξεις τη σιλουέτα του προϊόντος, το κάδρο που θα τοποθετηθεί. Αντίληψη είναι να μπορείς να κρίνεις εάν η φωτογραφία σου εν τέλει είναι κατάλληλη για το e-shop.